Realizacja strategii

Określone w Strategii cele finansowe na 2022 rok pozostają pod silną presją pandemii i zmian w otoczeniu gospodarczym oraz regulacyjnym, m.in. spadku stóp procentowych, ograniczeniu popytu na kredyty, a także ryzyka prawnego walutowych kredytów hipotecznych. Pomimo funkcjonowania w trudniejszym otoczeniu gospodarczym, w 2020 roku bank utrzymywał wysoką dyscyplinę kosztową i efektywność operacyjną, a także silną pozycję kapitałową.
logo
PKO Raport
Roczny Online
2020

Sprawność banku odzwierciedla tempo i zakres zrealizowanych wdrożeń:

  • Zdalny Doradca – wdrożenie zdalnego wsparcia przy sprzedaży produktów bankowych dzięki procesom odwróconej wirtualizacji i sprzedaży w „asyście”.
  • Konto na „selfie” – wdrożenie w pełni zdalnego procesu otwarcia ROR w aplikacji mobilnej IKO z wykorzystaniem zdalnej weryfikacji tzw. „selfie”.
  • Nowa odsłona iPKO – jeden serwis transakcyjny niezależnie od urządzenia, z którego korzysta klient (responsywny – dostosowany do różnej wielkości ekranu urządzenia).
  • Nowy proces pożyczki gotówkowej w IKO – wdrożenie standardowego procesu kredytowego pożyczki gotówkowej w IKO, który jest dostępny dla wszystkich klientów banku oraz wdrożenie nowego kanału zdalnej sprzedaży pożyczki gotówkowej klientom bez relacji z bankiem.
  • Nowe PKO Konto za Zero dla mobilnych – oferta rachunku, której celem jest pozyskanie klientów w wieku 25-45 lat, którzy korzystają z usług banku zdalnie.
  • Nowe konto firmowe dla start-upów oraz małych i średnich firm – możliwość założenia konta online (iPKO, IKO), dla osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej założenie konta i jednoczesna rejestracja firmy w CEIDG jednym wnioskiem.
  • Rachunek inwestycyjny w iPKO – możliwość zdalnego otwarcia rachunku dzięki kwalifikowanemu podpisowi elektronicznemu.
  • Agregacja rachunków w ramach otwartej bankowości (wdrożenie podglądu rachunków z 7 banków: BNP Paribas, Millennium, Pekao, mBank, Santander, Alior oraz T-Mobile Usługi Bankowe).
  • Udostępnienie usług Autenti i wdrożenie „mSzafir” – umożliwienie zdalnego podpisywania dokumentów.
  • Karty z funkcją wielowalutową dla przedsiębiorców – możliwość wykonywania płatności w walutach obcych bezpośrednio z rachunku walutowego.
  • Rozwój funkcjonalności iPKO biznes, w tym „Superwniosek zdalny” – możliwość składania zdalnych wniosków, które dotyczą m.in. zarządzania gotówką, zamawianie kart, otwierania rachunków pomocniczych, dostępu do kantoru internetowego.
  • Rozwiązania kredytowe w związku z koronawirusem – wakacje kredytowe dla klientów oraz możliwość wnioskowania o pakiety pomocowe za pośrednictwem kanałów zdalnych (w ramach rządowej Tarczy Finansowej).
  • Uruchomienie projektu Nowa Prędkość Ubezpieczeń – rozbudowa oferty i modelu sprzedaży ubezpieczeń.
  • Umożliwienie zawierania umów ubezpieczenia na życie do kredytu i pożyczki hipotecznej online z wykorzystaniem platformy Autenti.
  • Sprzedaż polis komunikacyjnych w iPKO i IKO – oferta polis komunikacyjnych w serwisie internetowym oraz aplikacji mobilnej banku.
  • PKO Inwestomat dla klientów bankowości osobistej – pozwala na integrację obsługi klienta w oddziałach oraz w kanale zdalnym.
  • Nowe funkcje e-Kantoru – kupno waluty w kantorze internetowym z wykorzystaniem kodu BLIK oraz wymiana walut z rachunków w banku na złote wprost na konta w innych bankach (z wykorzystaniem PSD2).
  • Marketplace platformy samochodowej Automarket – wdrożenie pierwszej w Polsce internetowej platformy do zakupu samochodów.
  • Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w procesach i narzędziach bankowych:
    • rozwój asystenta głosowego w IKO,
    • usprawnienie procesów obsługi i sprzedaży – wdrożenie m.in. narzędzi usprawniających sprzedaż pożyczki gotówkowej i informacyjnego bota na infolinii, który wspiera klientów w trakcie pandemii koronawirusa,
    • wsparcie procesu miękkiej windykacji zobowiązań.
  • Wdrożenie ekranów dotykowych w kolejnych oddziałach, udostępnienie nowych funkcji i edukacja klientów w zakresie kanałów cyfrowych.
  • Projekt Droga do chmury (Road2Cloud):
    • strategiczne partnerstwo Operatora Chmury Krajowej z Microsoft – rozszerzenie oferty banku o rozwiązania platformy chmurowej m.in. w zakresie usługi infrastruktury sieciowej, baz danych, analityki, sztucznej inteligencji (AI) i Internetu rzeczy (IoT),
    • przeniesienie do chmury pierwszych 7 aplikacji bankowych,
    • wirtualizacja i zapewnienie elastycznego środowiska pracy w oddziałach,
    • automatyzacja środowisk testowych dla inicjatyw prowadzonych w banku,
    • wdrożenie aplikacji Microsoft Teams.

Bank będzie kontynuował drogę cyfrowej transformacji:

Klientocentryczność

Segmentowe podejście do oferty i modelu obsługi, spersonalizowane doświadczenie klienta i budowanie długoterminowych relacji, dalsze przekształcanie sieci w centrum doradztwa i cyfrowej edukacji klientów.

Digitalizacja

Zapewnienie klientom omnikanałowego dostępu do produktów i usług bankowych, zwiększenie sprzedaży w kanałach zdalnych, rozwój funkcji i innowacji w bankowości mobilnej IKO, udoskonalanie CRM i narzędzi dla doradców, intensywniejsze wykorzystanie zaawansowanej analityki danych, projekt „Droga do chmury” (Road2Cloud) i budowa nowoczesnej platformy dla kanałów elektronicznych, w tym jej wysoka dostępność, skalowalność i bezpieczeństwo.

Autonomiczny Bank

Przyśpieszenie automatyzacji i robotyzacji procesów, zwiększenie liczby procesów cyfrowych od początku do końca, „lekkie” placówki i efektywny model obsługi, prosta i wygodna oferta oraz komunikacja z klientami, zwiększenie wykorzystania sztucznej inteligencji w procesach sprzedażowych, obsługowych i wewnątrz organizacji.

Bank będzie również poszukiwał źródeł odbudowy przychodów. Będzie to robił w szczególności wdrażając nowe, innowacyjne usługi i produkty, przy zachowaniu dbałości o dyscyplinę kosztową i efektywność operacyjną (C/I), stabilną i bezpieczną bazę kapitałową (TCR, CET1) oraz optymalny poziom kosztów ryzyka. Pandemia i zmiany w otoczeniu rynkowym będą skutkować rewizją celów finansowych zdefiniowanych na 2022 rok.

Wyniki wyszukiwania: