- Zdalny Doradca – wdrożenie zdalnego wsparcia przy sprzedaży produktów bankowych dzięki procesom odwróconej wirtualizacji i sprzedaży w „asyście”.
- Konto na „selfie” – wdrożenie w pełni zdalnego procesu otwarcia ROR w aplikacji mobilnej IKO z wykorzystaniem zdalnej weryfikacji tzw. „selfie”.
- Nowa odsłona iPKO – jeden serwis transakcyjny niezależnie od urządzenia, z którego korzysta klient (responsywny – dostosowany do różnej wielkości ekranu urządzenia).
- Nowy proces pożyczki gotówkowej w IKO – wdrożenie standardowego procesu kredytowego pożyczki gotówkowej w IKO, który jest dostępny dla wszystkich klientów banku oraz wdrożenie nowego kanału zdalnej sprzedaży pożyczki gotówkowej klientom bez relacji z bankiem.
- Nowe PKO Konto za Zero dla mobilnych – oferta rachunku, której celem jest pozyskanie klientów w wieku 25-45 lat, którzy korzystają z usług banku zdalnie.
- Nowe konto firmowe dla start-upów oraz małych i średnich firm – możliwość założenia konta online (iPKO, IKO), dla osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej założenie konta i jednoczesna rejestracja firmy w CEIDG jednym wnioskiem.
- Rachunek inwestycyjny w iPKO – możliwość zdalnego otwarcia rachunku dzięki kwalifikowanemu podpisowi elektronicznemu.
- Agregacja rachunków w ramach otwartej bankowości (wdrożenie podglądu rachunków z 7 banków: BNP Paribas, Millennium, Pekao, mBank, Santander, Alior oraz T-Mobile Usługi Bankowe).
- Udostępnienie usług Autenti i wdrożenie „mSzafir” – umożliwienie zdalnego podpisywania dokumentów.
- Karty z funkcją wielowalutową dla przedsiębiorców – możliwość wykonywania płatności w walutach obcych bezpośrednio z rachunku walutowego.
- Rozwój funkcjonalności iPKO biznes, w tym „Superwniosek zdalny” – możliwość składania zdalnych wniosków, które dotyczą m.in. zarządzania gotówką, zamawianie kart, otwierania rachunków pomocniczych, dostępu do kantoru internetowego.
- Rozwiązania kredytowe w związku z koronawirusem – wakacje kredytowe dla klientów oraz możliwość wnioskowania o pakiety pomocowe za pośrednictwem kanałów zdalnych (w ramach rządowej Tarczy Finansowej).
Realizacja strategii
Określone w Strategii cele finansowe na 2022 rok pozostają pod silną presją pandemii i zmian w otoczeniu gospodarczym oraz regulacyjnym, m.in. spadku stóp procentowych, ograniczeniu popytu na kredyty, a także ryzyka prawnego walutowych kredytów hipotecznych. Pomimo funkcjonowania w trudniejszym otoczeniu gospodarczym, w 2020 roku bank utrzymywał wysoką dyscyplinę kosztową i efektywność operacyjną, a także silną pozycję kapitałową.
PKO Raport
Roczny Online
2020
Roczny Online
2020
Sprawność banku odzwierciedla tempo i zakres zrealizowanych wdrożeń:
- Uruchomienie projektu Nowa Prędkość Ubezpieczeń – rozbudowa oferty i modelu sprzedaży ubezpieczeń.
- Umożliwienie zawierania umów ubezpieczenia na życie do kredytu i pożyczki hipotecznej online z wykorzystaniem platformy Autenti.
- Sprzedaż polis komunikacyjnych w iPKO i IKO – oferta polis komunikacyjnych w serwisie internetowym oraz aplikacji mobilnej banku.
- PKO Inwestomat dla klientów bankowości osobistej – pozwala na integrację obsługi klienta w oddziałach oraz w kanale zdalnym.
- Nowe funkcje e-Kantoru – kupno waluty w kantorze internetowym z wykorzystaniem kodu BLIK oraz wymiana walut z rachunków w banku na złote wprost na konta w innych bankach (z wykorzystaniem PSD2).
- Marketplace platformy samochodowej Automarket – wdrożenie pierwszej w Polsce internetowej platformy do zakupu samochodów.
- Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w procesach i narzędziach bankowych:
- rozwój asystenta głosowego w IKO,
- usprawnienie procesów obsługi i sprzedaży – wdrożenie m.in. narzędzi usprawniających sprzedaż pożyczki gotówkowej i informacyjnego bota na infolinii, który wspiera klientów w trakcie pandemii koronawirusa,
- wsparcie procesu miękkiej windykacji zobowiązań.
- Wdrożenie ekranów dotykowych w kolejnych oddziałach, udostępnienie nowych funkcji i edukacja klientów w zakresie kanałów cyfrowych.
- Projekt Droga do chmury (Road2Cloud):
- strategiczne partnerstwo Operatora Chmury Krajowej z Microsoft – rozszerzenie oferty banku o rozwiązania platformy chmurowej m.in. w zakresie usługi infrastruktury sieciowej, baz danych, analityki, sztucznej inteligencji (AI) i Internetu rzeczy (IoT),
- przeniesienie do chmury pierwszych 7 aplikacji bankowych,
- wirtualizacja i zapewnienie elastycznego środowiska pracy w oddziałach,
- automatyzacja środowisk testowych dla inicjatyw prowadzonych w banku,
- wdrożenie aplikacji Microsoft Teams.
Bank będzie kontynuował drogę cyfrowej transformacji:
Bank będzie również poszukiwał źródeł odbudowy przychodów. Będzie to robił w szczególności wdrażając nowe, innowacyjne usługi i produkty, przy zachowaniu dbałości o dyscyplinę kosztową i efektywność operacyjną (C/I), stabilną i bezpieczną bazę kapitałową (TCR, CET1) oraz optymalny poziom kosztów ryzyka. Pandemia i zmiany w otoczeniu rynkowym będą skutkować rewizją celów finansowych zdefiniowanych na 2022 rok.