31.12.2020 | 31.12.2019 | 31.12.2018 | 31.12.2017 | 31.12.2016 | Zmiana 2020/2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Kredyty: | 17,6% | 17,9% | 17,6% | 17,7% | 17,8% | -0,3 p.p. |
osób prywatnych, w tym: | 22,4% | 22,8% | 22,9% | 23,0% | 22,8% | -0,4 p.p. |
mieszkaniowe | 24,9% | 25,8% | 26,1% | 26,1% | 25,7% | -0,9 p.p. |
złotowe | 26,3% | 27,6% | 28,3% | 28,6% | 28,6% | -1,3 p.p. |
walutowe | 20,8% | 21,0% | 21,0% | 21,2% | 21,4% | -0,2 p.p. |
konsumpcyjne i pozostałe | 16,5% | 16,3% | 15,8% | 15,9% | 15,8% | +0,2 p.p. |
w rachunku bieżącym | 32,7% | 32,4% | 32,1% | 32,0% | 32,6% | +0,3 p.p. |
podmiotów instytucjonalnych | 12,6% | 13,1% | 12,7% | 12,8% | 12,9% | -0,5 p.p. |
Nieskarbowe papiery dłużne (wartość zadłużenia) | 30,2% | 30,7% | 32,4% | 29,3% | 29,2% | -0,5 p.p. |
Kredyty hipoteczne (sprzedaż) | 19,7% | 25,7% | 28,9% | 29,6% | 31,9% | -6,0 p.p. |
Oszczędności ogółem1) | 18,3% | 18,4% | 18,4% | 17,3% | 16,1% | -0,1 p.p. |
oszczędności osób fizycznych2) | 24,3% | 22,6% | 22,0% | 21,1% | 20,7% | +1,7 p.p. |
Depozyty: | 17,3% | 17,9% | 18,1% | 17,9% | 17,3% | -0,6 p.p. |
osób prywatnych | 21,9% | 20,8% | 20,2% | 20,4% | 20,7% | +1,1 p.p. |
podmiotów instytucjonalnych | 11,5% | 13,8% | 15,2% | 14,5% | 12,4% | -2,3 p.p. |
Aktywa TFI – fundusze osób fizycznych | 19,2% | 19,6% | 21,6% | 17,1% | 14,2% | -0,4 p.p. |
Działalność maklerska – obroty na rynku wtórnym3) | 11,2% | 7,5% | 7,7% | 14,7% | 9,4% | +3,7 p.p. |
Charakterystyka działalności
Roczny Online
2020
Model biznesowy i profil organizacji
-
102-2
-
102-3
-
102-4
-
102-5
-
102-6
-
102-7
-
102-8
-
102-9
-
102-13
PKO Bank Polski jest największym bankiem komercyjnym w Polsce i liderem rodzimego rynku pod względem skali działania, kapitałów własnych, kredytów i oszczędności, liczby klientów oraz wielkości sieci dystrybucji. Jest bankiem uniwersalnym, który obsługuje osoby fizyczne, prawne oraz inne podmioty krajowe i zagraniczne.
[102-4] Grupa prowadzi działalność na terytorium Polski. [102-2] Poza działalnością ściśle bankową, grupa świadczy specjalistyczne usługi finansowe w zakresie leasingu, faktoringu, funduszy inwestycyjnych, funduszy emerytalnych i ubezpieczeń, zarządzania flotą pojazdów, agenta transferowego, dostarczania rozwiązań technologicznych, outsourcingu specjalistów IT i wsparcia w zakresie prowadzenia działalności przez inne podmioty, a także zarządza nieruchomościami. [102-6] Grupa świadczy usługi finansowe także poza granicami Polski poprzez oddziały w Niemczech i Czechach oraz podmioty zależne na Ukrainie. W 2020 roku PKO Bank Polski utworzył oddział na Słowacji.
[102-5] Bank jest spółką akcyjną zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem KRS 0000026438. Od 2004 roku bank jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW). Znaczącymi akcjonariuszami, którzy posiadają więcej niż 5% kapitału akcyjnego są: Skarb Państwa oraz otwarte fundusze emerytalne Aviva i Nationale Nederlanden. [102-3] Siedzibą banku jest Warszawa. [102-7] Bank oferuje swoje usługi poprzez sieć 1 004 placówek własnych (oddziały, biura, centra) i 492 agencji w kraju. Bank obsługuje 11 mln klientów detalicznych i 16,5 tys. klientów korporacyjnych. [102-8] Grupa tworzy miejsca pracy dla 25,8 tys. osób.
[102-9] Grupa współpracuje z partnerami biznesowymi jako nabywca dóbr i usług, jako zleceniodawca usług agencyjnych i outsourcingowych. W ramach swojej działalności charytatywnej i sponsorskiej współpracuje z różnymi organizacjami pożytku publicznego. [102-13] Bank jest członkiem licznych organizacji branżowych i regionalnych (np. Związku Banków Polskich, NATO Industry Cyber Partnership, The Institute of International Finance) oraz wielu organizacji biznesowych takich jak izby gospodarczo-handlowe i organizacje zrzeszające przedsiębiorców (np. Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych, Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Federacji Przedsiębiorców Polskich).
Grupa oferuje nowoczesne i kompleksowe usługi w kanałach cyfrowych, a PKO Bank Polski przekształca się w instytucję technologiczną z licencją bankową. W ramach iPKO i IKO klienci korzystają z nowoczesnej bankowości, która wykracza poza tradycyjne finanse. PKO Banku Polskiego był zaangażowany w wypracowanie nowoczesnego, opartego na najnowszych technologiach podejścia do usług e-administracji. W 2018 roku bank rozpoczął swoją „drogę do chmury” za sprawą powołanej spółki – Operatora Chmury Krajowej. W ciągu najbliższych trzech lat, kluczowe biznesowe systemy IT banku mają działać w chmurze obliczeniowej opartej o architekturę hybrydową. Pierwsze rozwiązania chmurowe już wspierają pracowników i klientów banku. Zostały wdrożone przy udziale globalnych dostawców chmurowych oraz Operatora Chmury Krajowej.
Kim jesteśmy – nasza misja
Wspieramy rozwój Polski i Polaków. Od 100 lat codziennie dostarczamy naszym klientom rozwiązania finansowe, dlatego rozumiemy potrzeby Polaków i polskich firm. Konsekwentnie zmieniamy się, inwestujemy w rozwój i odpowiedzialnie wdrażamy nowoczesne technologie, aby umożliwić naszym klientom wygodne zarządzanie finansami w każdym miejscu i czasie.
Jesteśmy dumni z naszej historii i polskich korzeni. Chcemy nadal pozytywnie wpływać na Polskę – ludzi, firmy, kulturę i środowisko. Jako jeden z największych banków w Europie Środkowej i Wschodniej odpowiedzialnie dbamy o interesy akcjonariuszy, klientów, pracowników i społeczności lokalnych.
Strategia rozwoju
PKO Bank Polsk identyfikuje długoterminowe wyzwania dla sektora bankowego, które wpływają na kierunki działania grupy:
Pandemia COVID-19 przyśpieszyła rozwój technologiczny i procesy cyfryzacji oraz wpłynęła na zmianę modelu obsługi klientów. W ramach realizacji Strategii na lata 2020-2022, PKO Bank Polski koncentruje się w szczególności na cyfryzacji oraz rozwoju kanałów zdalnych. Dzięki temu klienci mogą łatwiej korzystać z usług banku bez wychodzenia z domu. Bank przygotował model sprzedaży dla osób starszych oraz osób, które wcześniej nie korzystały z kanałów elektronicznych do obsługi bankowej. Edukuje klientów, a doradcy wspierają ich przy zawieraniu umów przez internet i aplikację na smartfonie. W grupie osób powyżej 51. roku życia udział klientów korzystających tylko z kanałów zdalnych wzrósł o 6 p.p. w 2020 roku. Obecnie tylko 13% klientów w tej grupie wiekowej korzysta z usług bankowych wyłącznie w oddziale.
Pozycja rynkowa
W 2020 roku grupa utrzymała wysokie udziały w rynku kredytowym, zarówno pod względem wolumenu, jak i sprzedaży wybranych produktów. Utrzymała również swoją pozycję na rynku oszczędności osób prywatnych i podmiotów instytucjonalnych oraz pozycję lidera na rynku funduszy inwestycyjnych dla osób fizycznych.
Grupa rozwija działalność nie tylko w swoim tradycyjnym obszarze działalności – bankowości detalicznej. Jest również liderem w obsłudze klientów korporacyjnych oraz firm i przedsiębiorstw (zwłaszcza w zakresie ich finansowania) oraz na rynku usług finansowych dla gmin, powiatów, województw i sektora budżetowego. Jest też najbardziej liczącym się organizatorem emisji obligacji komunalnych.
2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|
Sprawozdanie z sytuacji finansowej (w mln PLN) | |||||
Suma aktywów | 376 966 | 347 897 | 324 255 | 296 912 | 285 573 |
Kapitał własny ogółem | 39 911 | 41 578 | 39 101 | 36 256 | 32 569 |
Finansowanie udzielone klientom | 235 781 | 244 083 | 230 438 | 214 361 | 208 987 |
Depozyty klientów | 282 356 | 256 170 | 238 723 | 217 306 | 200 404 |
Zysk/strata netto | -2 557 | 4 031 | 3 741 | 3 104 | 2 874 |
Wskaźniki finansowe | |||||
ROA netto | -0,7% | 1,2% | 1,2% | 1,1% | 1,1% |
ROE netto | -6,0% | 10,0% | 10,0% | 9,0% | 9,1% |
ROTE netto | -6,5% | 10,9% | 11,0% | 10,0% | 10,2% |
C/I (wskaźnik kosztów do dochodów)1) | 41,0% | 41,3% | 44,2% | 46,0% | 47,4% |
Marża odsetkowa | 3,0% | 3,4% | 3,4% | 3,3% | 3,2% |
Udział ekspozycji z rozpoznaną utratą wartości | 4,4% | 4,3% | 4,9% | 5,5% | 5,9% |
Koszt ryzyka kredytowego | 0,78% | 0,46% | 0,59% | 0,71% | 0,75% |
Łączny współczynnik kapitałowy | 18,18% | 19,88% | 18,88% | 17,37% | 15,81% |
Liczba klientów PKO Banku Polskiego (w tys.): | 11 006 | 10 933 | 10 653 | 10 330 | 10 080 |
Ludność | 10 463 | 10 427 | 10 179 | 9 877 | 9 648 |
Firmy i przedsiębiorstwa | 526 | 491 | 459 | 438 | 418 |
Klienci korporacyjni | 16 | 16 | 15 | 15 | 15 |
Dane operacyjne | |||||
Liczba oddziałów PKO Banku Polskiego (w szt.) | 1 004 | 1 115 | 1 155 | 1 194 | 1 238 |
Liczba zatrudnionych (w etatach) | 25 859 | 27 708 | 27 856 | 28 443 | 29 163 |
Liczba rachunków bieżących w banku (w tys. szt.) | 8 257 | 8 012 | 7 697 | 7 362 | 7 034 |
Informacje o akcjach | |||||
Kapitalizacja giełdowa (w mln PLN) | 35 900 | 43 075 | 49 338 | 55 388 | 35 175 |
Liczba akcji (w mln szt.) | 1 250 | 1 250 | 1 250 | 1 250 | 1 250 |
Cena akcji (w PLN) | 28,72 | 34,46 | 39,47 | 44,31 | 28,14 |
Dywidenda na 1 akcję (w PLN) (wypłacona w danym roku z zysku za rok poprzedni) | 0,00 | 1,33 | 0,55 | 0,00 | 0,00 |